måndag 28 april 2014

Jag lovade någon på Vi sytokiga att visa hur jag gjorde när jag sydde ihop dotterns Flycatcher, som fanns som mönster i senaste Ottobre. Nu har min dotter stl 92 och mönstret började på 110 så jag fick rita själv genom att titta på mönsterskissen. Det gick bra iaf. ;)

Nu ska vi se om jag lyckas förklara hur ajg gjorde för att sy ihopa den. =)

Jag började med att stryka på lite tunnt mellanlägg vid fickpåsarna, men det tror jag egentligen inte behövdes. Kanske om man tänkt lägga mycket tunga saker i fickorna då..

Hur som helst. lägg sen fickpåsen räta mot räta såhär, mot framstycket

Nåla och sy fast fickpåsen till framstycket med OL eller stretchsöm.

Sy sedan en liten stickning näga kanten från framstyckets rätsida för att hålla påsen på plats.


Nu ska du sy sidstyckena och fickpåsen. Börja högst upp i halsen och sy ner till...

Där fickpåsen börjar. 

Sen ska du sy ihop själva påsen. 



Och så syr du fast det hela i skarven mellan sidstycke, framstycke och fickpåse, med en lite kort raksöm.

Sy höger axelsöm.

Kanta halsen från vänster sida och hela vägen runt. Du kan givetvis hoppa över detta, sy vänster axel direkt och istället sätta mudd i halsen.

Här tog kamerabatteriet slut och overlocken bestämde sig för att trilskas, men nu syr du vänster axelsöm om du inte gjort det, sy i ärmarna, sy sidsömmarna.
Fålla ärmar och i nederkant. och Voila!


En stycke flycatcher är färdig.

 Hoppas tuten kanske var till hjälp för någon. =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar